R.U.E.U.? A Merciless Journey into the European Union
R.E.U. – A MERCILESS JOURNEY INTO THE EUROPEAN UNION is niet alleen een fysieke reis langs verschillende landen, maar ook een zinsbegoochelende persoonlijke zoektocht naar de essentie van de Europese Unie. Documentairemaker Nick Fraser verliest zich in het Brusselse doolhof met zijn eindeloze reeks commissies en instituten. Hij verdwaalt in de gangen van het ene na het andere EU-kantoor. Hij ontmoet gefrustreerde boeren in Polen en opgedofte weeskinderen in Roemenië. De kijker zit hem daarbij voortdurend op de hielen, omdat Fraser zichzelf dit keer niet achter, maar voor de camera plaatst. Fraser beschouwt zichzelf - met een Engelse vader en een Franse moeder - als een echte Europeaan en zoekt in Brussel wanhopig naar iets om in te geloven. Achter de bureaucratie treft hij ambtenaren met een menselijk gezicht en een ongebroken geloof in de noodzaak van hun werk. Zijn eigen gevoel over de Europese Unie wordt echter steeds ongemakkelijker.