Metal Workers
2002 is voor veel mensen in Brazili\'eb een belangrijk jaar. Het jaar waarin de linkse Luiz In\'e1cio da Silva, oftewel Lula aan de macht kwam. Wat ging er vooraf aan de overwinning door links? Metaalarbeiders vertellen over die roerige jaren zeventig en tachtig waarin zij werden uitgebuit en onderdrukt. "Alleen maar ellende", zegt een voormalig medewerker over zijn tijd bij Volkswagen. Met duizenden tegelijk probeerden de arbeiders de wereld te veranderen. De heftige stakingen in 1980 staan velen nog in het geheugen gegrift: "Het was net oorlog, man!" Lula is de grote verbindende factor. De charismatische partijleider uit een arm gezin belichaamt voor velen de droom dat er een uitweg is uit alle ellende. De fotogenieke Lula doet het goed in de zwartwit-archiefbeelden waarin hij, gepijnigd kijkend, driftig aan zijn sigaret hijst voor hij duizenden uitzinnige arbeiders toespreekt. Als een acteur die zich stort op een moeilijke karakterrol, neemt hij ruim de tijd om zich voor te bereiden. Vol trots en met weemoed bekijken de voormalige arbeiders de archiefbeelden uit de jaren tachtig. Ze slaken vrolijke kreten van herkenning als ze een kameraad van toen terug zien. Het volk liep w\'e9g met Lula en ruim twintig jaar later lijkt dat niet anders te zijn.