Ten Minutes Before the Flight of Icarus
Regisseur Arunas Matelis is ervan overtuigd dat de kijker van nu geen simpel en uitgestippeld plot meer nodig heeft om een verhaal te kunnen begrijpen, gepokt en gemazeld als deze is door het zien van videoclips, die elke duidelijke narratieve structuur missen. Hij kan verhaal en betekenis zelf destilleren als een ooggetuige, want dat is wat de regisseur met zijn films van de kijker wil maken. Met deze korte documentaire roept hij in ieder geval genoeg atmosfeer op om ons te verleiden na te denken over wat nog voor ons ligt, wat mogelijk staat te gebeuren. Gefilmd in Uzupis, een oud stadsgedeelte in Vilnius, biedt Ten Minutes Before the Flight of Icarus vooral zicht op afbraak en ondergang. Tegelijkertijd hangt er iets in de lucht. Het is deze evocatieve kracht die Matelis tot één van de meest geprezen hedendaagse filmers uit Centraal en Oost-Europa maakt.