Respect Yourself: The Stax Records Story
Het begon zo'n vijftig jaar geleden, toen de blanke bankmedewerker Jim Stewart en zijn zuster Estelle Axton een oud filmtheater overnamen in een overwegend zwarte buurt in Memphis, om er een studio te beginnen. Aanvankelijk concentreerden de twee zich vooral op countrymuziek, maar al gauw werden juist de artiesten die soul en R&B maakten, de belangrijkste vertegenwoordigers van de studio en het eraan verbonden platenlabel. De studio-eigenaars negeerden de toenemende segregatie en het racisme, en musici met verschillende culturele achtergronden vonden elkaar in de muziek. Er werden successen geboekt met de band Booker T & the MG's, een mix van zwarte en blanke muzikanten. Een van de bekendste artiesten was Otis Redding, zijn nummers ' on) The Dock Of The Bay en Respect en andere hits zoals Soul Man en Midnight Hour behoorden tot de legendarische successen van Stax. Reddings vroege dood in 1967 en juridische en financiële problemen droegen bij aan het bankroet van het bedrijf in 1975. Respect Yourself: The Stax Records Story vertelt door middel van interviews, muziek en uniek archiefmateriaal het verhaal over de opkomst én de ondergang van Stax. Het wordt een verhaal waarin een turbulente periode uit de geschiedenis van blank en zwart in de VS wordt weerspiegeld.