Music According to Tom Jobim
Met \i The Girl from Ipanema\i0 introduceerde de Braziliaanse componist en musicus Antonio Carlos 'Tom' Jobim (1927-1994) een halve eeuw geleden de bossanova bij een mondiaal publiek. In deze ontspannen, onderkoelde en zwoele muziekstijl smolten jazz en samba samen. Frank Sinatra zou na de opnamen van een album met nummers van zijn vriend Jobim hebben verzucht: "Sinds m'n strottenhoofdontsteking heb ik niet meer zo zacht gezongen." Vanzelfsprekend ontbreken \i The Girl from Ipanema\i0 en Frank Sinatra niet in deze muzikale collage, die is opgebouwd uit talloze concertfragmenten die naadloos in elkaar overvloeien. De veelal legendarische nummers hebben soms verrassende arrangementen, van disco tot strijkorkest. Ze omspannen tientallen jaren en zijn uit de hele wereld verzameld van Rio de Janeiro tot Lissabon, Parijs, Kopenhagen, Jeruzalem, Tokio, Montr\'e9al, New York en weer terug naar Rio de Janeiro. Een verscheidenheid aan artiesten passeert de revue: Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Judy Garland, Sammy Davis Jr, Oscar Peterson, Diana Krall, Birgit Br\'fcel, Lio, Caetano Veloso, Gal Costa, Chico Buarque, Lisa Ono, Cynara & Cybele en maestro Jobim \i himself\i0 . Er is geen commentaarstem, de muziek spreekt voor zich. Oude ansichtkaarten, priv\'e9foto's, offici\'eble documenten, affiches, albumhoezen en bladmuziek zijn ter vervolmaking door het filmmateriaal heen gesneden.