The Hamster Factor And Other...
Filmmaker Terry Gilliam maakte in 1995 de speelfilm TWELVE MONKEYS, wat volgens hem een poging was om "een Europese kunstfilm binnen het Hollywood-systeem" te realiseren. THE HAMSTER FACTOR AND OTHER TALES OF TWELVE MONKEYS volgt Gilliam een jaar lang bij het maken van zijn film, vanaf de eerste lezing van het scenario tot aan de première. De aandacht van de filmmakers richt zich op de vraag wat er van een origineel filmidee overblijft nadat het in de Hollywood?machinerie terechtkomt. Interviews met Gilliam en zijn creatieve staf en opnamen van het produktieproces documenteren de compromissen die onder druk van de filmindustrie worden gesloten. De reden is dat Hollywood geen behoefte heeft aan hoogst persoonlijke films maar aan verkoopbare 'filmproducten'. Veel nadruk leggen de filmmakers op de pre? en postproduktie omdat volgens hen in deze fasen de cruciale beslissingen worden genomen. Ook laten zij zien dat Gilliam behalve met Hollywoodbonzen ook te maken heeft met gevoeligheden van steracteurs als Bruce Willis en Brad Pitt. THE HAMSTER FACTOR AND OTHER TALES OF TWELVE MONKEYS is geen glamourvolle 'making of' documentaire, maar toont het maken van Hollywoodfilms als een gevecht tussen artistieke ambities en de onverbiddelijke eisen van de markteconomie.