Wij Andriessen, een Hollands kunstenaarsgeslacht
Al bijna anderhalve eeuw hebben de muzikale erfstukken van Hendrik Andriessen en het artistieke elan van de familie Andriessen een eigen plaats in de Nederlandse cultuur. De familie kent vele beroemde namen. Mari bijvoorbeeld, een broer van Hendrik. Hij is bekend vanwege zijn beelden, waaronder het verzetsmonument De Dokwerker. Hendriks kinderen Jurriaan en Louis zijn belangrijke eigentijdse componisten. Uit muziekregistraties, archiefbeelden en interviews ontstaat een sfeervol beeld van 'een eeuw Andriessen'. WIJ, ANDRIESSEN is meer dan een uitzonderlijke familiegeschiedenis. De generaties vormen in hun verscheidenheid een spiegel van de politieke en culturele emancipatie van katholiek Nederland.