InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
YouTube
Over IDFA
Archief
YouTube
IDFA 2017

YouTube

Verenigde Staten
2005
n.v.t.
Festival history
Op 23 april 2005 plaatste Jawed Karim een eerste filmpje op YouTube: achttien seconden waarin hij uitlegt hoe interessant de enorme slurven zijn van olifanten in de dierentuin. De oprichters van YouTube hadden wel een idee van de potentie van hun creatie, maar de stormachtige ontwikkeling van hun site had niemand kunnen voorspellen. Zeker na de verkoop aan Google in 2006 ging het hard. YouTube behoort inmiddels al jaren tot de top drie van best bezochte sites ter wereld. De miljarden kijkers en gebruikers plaatsen iedere dag ruim 300.000 nieuwe filmpjes online. Een flink deel van dat aanbod bestaat uit nieuwe genres die uit het medium zelf zijn voortgekomen, zoals vlogs en challenges. YouTube functioneert als een collectief visueel geheugen, het grootste dat de mensheid ooit gekend heeft. Grasduinen in het gigantische aanbod is graven in de obsessies en ervaringen van zo'n beetje de complete wereldbevolking. Het algoritme dat suggesties doet voor verdere kijkkeuzes kan beschouwd worden als een semi-bewuste onderstroom van gedeelde voorkeuren die mede de richting van toekomstige beeldproductie bepaalt.
Credits
Created by
    Chad Hurley,
    Steve Chen,
    Jawed Karim
    Chad Hurley,
    Steve Chen,
    Jawed Karim