Eritrea Stars
In 2012 weet het voetbalelftal van Eritrea te ontsnappen uit het totalitaire land tijdens een voetbaltoernooi in Oeganda. Twee jaar later duiken de spelers weer op – in de Nederlandse plaats Gorinchem. Op initiatief van de wijkagent en de plaatselijke voetbalclub worden de vluchtelingen gelijk ingelijfd: ze krijgen onderdak, kleding en natuurlijk voetbaltraining, want een kans op de Africa Cup ziet de club in Gorinchem ook wel zitten. Het bijzondere team wordt gefilmd tijdens hun training, op Nederlandse les en in hun gezamenlijke appartement, terwijl de trainer en andere betrokkenen reflecteren op de situatie. Zelf vertellen de spelers hoe ze Nederland ervaren en wat ze verwachten van de toekomst. Uit angst voor represailles praten ze niet over hun vluchtverhaal; een Eritrese journalist legt in losse interviewfragmenten uit hoe het leven in een dictatuur eruitziet. Terwijl de voetbalclub droomt van een sterrenteam, lijken de spelers meer aan hun hoofd te hebben. Ondanks alle liefdevolle hulp en voorgespiegelde toekomstplannen worden ze ongeduldig: naast voetbal willen ze ook een eigen leven leiden. De ontwikkelingen rond het team geven een prachtig en pijnlijk inzicht in hulpverlening op microniveau, waar goede bedoelingen niet op kunnen tegen hoge verwachtingen. Maken de spelers hun dromen waar?