The Unknown Photographer
The Unknown Photographer is een virtual reality-project dat is opgebouwd rondom honderden foto’s en tekeningen uit de Eerste Wereldoorlog die gevonden werden in een verlaten huis in de Canadese provincie Quebec. Het project voert naar het hart van WOI, in de loopgraven van het geheugen van een onbekende oorlogsfotograaf. In het computer-geanimeerde, abstract-surreële landschap staan de manshoge foto’s, terwijl de fotograaf in voice-over over zijn herinneringen en de onbetrouwbaarheid daarvan vertelt. Als kijker dwaal je erin rond en zoek je er je weg. Ergens dendert een stoomtrein voorbij, verderop dool je over eindeloze grafvelden. Beeld en geluid zorgen voor een overrompelende ervaring met een filosofische en poëtische laag. The Unknown Photographer stelt vragen over de rol van fotografie in oorlog: mensen moeten geïnformeerd worden over de gruwelen, maar er is ook het risico op afstomping. Bij teveel beelden gaan de foto’s uiteindelijk allemaal op elkaar lijken en daarmee verliezen ze aan betekenis. Geeft een tekening de waarheid niet veel beter weer? Het indrukwekkende van dit project zit hem niet in gruwelijke beelden (nergens wordt het echt expliciet), maar in de vragen die het oproept en de onderdompeling in het onontkoombare.