Raised by Krump
In 1992 ontstond in California het fenomeen clowning, een dans die werd ingezet als entertainment op kinderfeestjes en partijen. Toen een aantal clowners vanwege hun rauwe, afstandelijke wijze van dansen niet meer welkom was op de kinderfeestjes, ontstond een nieuwe dans: krumping. Als uitlaatklep voor hun woede, frustratie en agressie bood krump veel dansers een nieuwe manier om hun gevoelens te uiten. In Raised by Krump horen we de meest vooraanstaande dansers in deze scene reflecteren op de betekenis van krump en hun persoonlijke achtergrond en motieven om te dansen. Voor velen van hen betekende de dans hun redding: zonder dat zouden ze zijn afgegleden naar het bendeleven van de gewelddadige getto’s van Los Angeles. Net als bij poetry battles wordt bij krump onderling een strijd uitgevochten. Maar het doel is hier niet om te winnen van de ander; niet de tegenstander is je grootste vijand, dat ben je zelf. Met schitterende beelden van de dansers, tijdens performances en in hun persoonlijke leven, krijgen zowel de documentaire als de dans zelf een betoverend effect.