Mogadishu Soldier
Sinds 2006 strijden de radicale islamisten van Al-Shabaab tegen de Somalische regering om de leiding van het land. Onder VN-vlag voert de Afrikaanse Unie er ondertussen een vredesmissie uit (AMISOM), met soldaten uit Burundi en Oeganda. Deze militairen bestrijden Al-Shabaab in het centrum van Mogadishu, de Somalische hoofdstad met twee miljoen inwoners. Twee soldaten uit de missie kregen van documentairemaker Torstein Grude een camera mee om te filmen wat zij zelf belangrijk vonden. Zo registreerden ze een jaar lang diverse elementen van oorlogsvoering, van het schieten vanuit loopgraven en het leven op het kamp tot de aanblik van doden en gewonden in de straten. Maar ook: gesprekken met inwoners die hopen op eten en water, soldaten die fantaseren over vrouwen, de komst van een embedded journalist. Oorlog blijkt banaal en chaotisch, kent verveling en zowel menselijk als buitengewoon onmenselijk gedrag. Deze bloemlezing uit niet minder dan 523 tapes biedt een eerlijk en soms onthullend kijkje achter de schermen van een oorlog.