Mapping Stem Cell Research: Terra Incognita
Stamcelonderzoek is een van de meest controversiële wetenschapstakken van dit moment. Er zijn veelbelovende doorbraken gemaakt, maar de weg naar een werkelijke medische toepassing is nog lang. Tegelijkertijd werpen zich met name religieuze groeperingen op, die fel tegen stamcelonderzoek en het gebruik van embryo's zijn. In de Verenigde Staten is ook de president fel tegenstander. Hiertegenover staan wetenschappers en idealisten die overtuigd zijn van de morele en wetenschappelijke juistheid ervan. De wereld van neuroloog Jack Kessler uit Chicago veranderde volkomen toen de ruggengraat van zijn oogappel Alison bij een skiongeluk beschadigd raakte. Sindsdien zit zijn dochter in een rolstoel. Kessler stortte zich vervolgens volledig op stamcelonderzoek. Medische afstand is hem vreemd, zijn obsessie is de genezing van zijn dochter en andere patiënten. Terra Incognita: The Promise and Perils of Stem Cell Research stelt zijn niet aflatende strijd voor het onderzoek en de maatschappelijke aanvaarding ervan tegenover een nuchter ingestelde dochter, de realiteit van het ingewikkelde onderzoek in zijn laboratorium, het leed van andere patiënten en enkele tegenstanders. Kesslers woede over de onwetendheid van politici over de biologie van stamcellen en zijn persoonlijke kruistocht krijgen daarnaast een verdieping door anekdotes over zijn opvoeding en achtergrond.