Documented
Jose Antonio Vargas is een Pulitzerprijswinnende journalist in Amerika. Voor het oog is hij de vleesgeworden Amerikaanse droom: als jonge Filipijnse immigrant opgeklommen tot een succesvolle professional. Maar Vargas heeft een geheim, dat hij in 2011 in een stuk voor New York Times Magazine met de rest van de wereld deelt: hij is wat ze noemen een 'ongedocumenteerde', dus illegale, immigrant, die op twaalfjarig leeftijd door zijn moeder naar Amerika werd gestuurd in de hoop op een betere toekomst. Vargas zet het project Define American op en sluit zich aan bij de Dreamers, die strijden voor legalisatie van de ongeveer elf miljoen inwoners van de VS die net als Vargas op jonge leeftijd de grens overkwamen en vervolgens een heel leven hebben opgebouwd. Beelden van de lezingen en andere publicitaire activiteiten die de journalist ten bate van de Dreamers ontwikkelt, worden afgewisseld met herinneringen aan zijn jeugd en zijn grootouders bij wie hij opgroeide, overpeinzingen over wat het betekent Amerikaan te zijn, en opnamen van zijn familie in de Filipijnen. Voor Vargas zou legaliteit hereniging met zijn moeder betekenen; zij kan hem niet opzoeken in Amerika, en zonder papieren kan hij de VS niet verlaten, of het zou voorgoed zijn.