Whoever Deserves It, Will Be Immortal
Sergio, Ubaldo, Yolexquis en Winston behoren tot verschillende generaties Cubaanse gays. In deze studentenfilm reflecteren zij op hun eigen ervaringen met discriminatie, de mooie kanten van queer zijn en de eerste jaren van de Cubaanse Revolutie, toen homoseksuelen met treinen naar concentratiekampen werden gestuurd. Wie van de trein af durfde te springen, werd door gewapende soldaten opgewacht.
In Nay Mendls korte documentaire, gemaakt aan de Cubaanse filmschool EICTV, lezen Sergio, Ubaldo en Yolexquis tekstfragmenten voor uit het dagboek van Winston Hernandez (1944-2020), die vervolgd werd om wie hij was. Een van hen vertelt ook hoe hij destijds niet mocht afstuderen als verpleegkundige en nu al jaren kleding naait voor vele bekende Cubanen. Mendl voegt zo steeds meer lagen toe, verbindt het verleden met het heden, en laat deze queer personages en queer geschiedenissen tot leven komen.