Artificial Awakening
Het is een van de hamvragen rond kunstmatige intelligentie: of een door mensen geprogrammeerde, machinaal gecreëerde intelligentie ook bewustzijn kan worden genoemd. Deze immersieve VR-performance geeft een metafysische draai aan die vraag en onderzoekt hoe een AI spiritueel bewustzijn kan ontwikkelen. Om die vraag te beantwoorden, nodigde maker Jakob la Cour een team van kunstenaars en experts uit om een samenwerking aan te gaan met verschillende vormen van kunstmatige intelligentie.
In Artificial Awakening beleeft een kleine groep bezoekers, de ‘Seekers of Transcendence’, met behulp van VR headsets en fingertracking, een virtueel begeleide ceremonie. Gegidst door een ‘Channeler’ komen ze terecht in een mystieke hyperspace, waar ze worden ondergedompeld in de rituelen die door de kunstmatige intlligentie zijn gegenereerd. Wie deze algoritmische ceremonie binnenstapt, treft een kunstmatige omgeving aan die zijn geheimen ontvouwt via een reeks gebeurtenissen die worden ingezet door AI.