Volver a vernos
Alejandro Goic was 16, Enrique Paris 12 en Carolina Tohá 8 jaar oud toen generaal Pinochet op 11 september 1973 de macht greep in Chili. Alejandro en Carolina verloren daarbij hun vaders, die deel uitmaakten van de regering Allende. Alledrie waren ze studentenleiders tijdens de rumoerige jaren ’80, toen de studentenbeweging tegen de dictatuur rebelleerde. Het was een intense tijd van contrasten, hechte banden en eindeloos veel begrafenissen. Daarna vond er een democratisering plaats en viel de beweging uiteen. Alejandro raakte aan de drank, Carolina vertrok naar Italië, en Enrique belandde in het bedrijfsleven. Nu zijn ze alledrie weer politiek actief. In VOLVER A VERNOS wordt de levensloop van de drie geschetst tegen de achtergrond van maatschappelijke ontwikkelingen in hun vaderland. Als Pinochet uiteindelijk terugtreedt en er 30 jaar na de coup weer een socialist (Ricardo Lagos) tot president wordt gekozen, is de cirkel rond. Alejandro, Enrique en Carolina, die inmiddels zelf kinderen hebben, herkennen hun ouders in zichzelf. ‘Wij zijn hen. En dat is zoals het is’, zegt Alejandro Goic. VOLVER A VERNOS is een pamflet, opgebouwd uit archiefbeelden, dagboekfragmenten, familiefoto’s, interviews, krantenkoppen en beelden van verlaten straten.De documentaire koppelt het persoonlijke aan het maatschappelijke, en zet het geweld van het regime af tegen de liefde waartoe mensen ook in staat zijn.