Habaneros
De geschiedenis van de de Cubaanse hoofdstad Havana in vogelvlucht, ondersteund door een energieke soundtrack van son cubano, salsa, jazz, rumba, mambo en hiphop. Aan de hand van heel veel archiefmateriaal, animaties, fragmenten uit speelfilms en interviews met bewoners, ooggetuigen en experts passeren alle sleutelmomenten uit de recente historie de revue: van de afschaffing van de slavernij aan het einde van de negentiende eeuw tot de Spaans-Amerikaanse oorlog, en van het dictatoriale bewind van generaal Batista tot de revolutie van Fidel Castro. Om te eindigen met vragen over wat de toekomst brengt. Want ook al zijn veel inwoners van Havana optimistisch gestemd na het versoepelen van de Amerikaanse sancties door president Obama, er is ook veel onzekerheid. Wordt de historische binnenstad binnenkort volgebouwd met McDonald's-restaurants en Trump Towers? Blijft Havana nog wel Havana? Of zoals één inwoner zegt: "Als er teveel geld binnenstroomt dan kan Havana verdwijnen. Of veranderen in het Cancun van de Caraïben."