Fassbinder
De Duitse filmmaker Rainer Werner Fassbinder liet met zijn controversiële cultfilms veel stof opwaaien. Geliefd en verguisd werkte hij als een bezetene aan een oeuvre van 42 speelfilms, een langlopende televisieserie en 26 toneelstukken – tot aan zijn plotselinge dood op pas 37-jarige leeftijd. In 2015 zou de cineast zeventig jaar zijn geworden, en in deze biopic blikken acteurs en vrienden terug op zijn leven en werk. Fassbinder werd bekend met films als Die Ehe der Maria Braun, Effi Briest en de televisieserie Berlin Alexanderplatz. Hij wist als geen ander de ziel van Duitsland te treffen en bracht in de naoorlogse periode thema’s als emancipatie, seksualiteit en vreemdelingenhaat gewaagd in beeld. Zijn toneelstuk Der Müll, die Stadt und der Tod speelt met antisemitische sentimenten, wat decennia later nog altijd voor verhitte discussies zorgt. Ook in zijn speelfilms schuwde hij taboe-onderwerpen niet, en veelvuldig verwerkte hij zijn persoonlijke ervaringen met liefde, homoseksualiteit en drugsgebruik. Openhartige interviews met zijn favoriete acteurs en collega’s schetsen een beeld van een veelzijdig, vastberaden genie, terwijl scènes uit zijn films en niet eerder uitgebrachte autobiografische geluidsfragmenten, tekeningen en animaties op indrukwekkende wijze illustreren hoe leven en werk van Fassbinder nauw met elkaar verweven waren.