A Strange Message From Another Star
Het leven van de 69-jarige Fins-Amerikaanse ruimtevaartkundige Paavo Rahkonen wordt gedomineerd door oorlog en twist. Van jongs af aan vertelde zijn vader hem dat hij naar de Verenigde Staten was geëmigreerd om aan de Finse burgeroorlog van 1917 te ontsnappen, maar tegelijkertijd zag hij diezelfde vredelievende man thuis dag en nacht (bek)vechten met zijn moeder. Nadat hij als tiener getuige was geweest van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki besloot Paavo dat hij deze ‘planet of the apes‘ (naar de beroemde sciencefictionfilm) maar beter kon verlaten, en hij legde zich met grote ijver toe op het ontwerpen van ruimteschepen en raketbrandstof. In sobere zwartwitfotografie en met behulp van een associatieve montage schildert regisseur Veli Granö een portret van een dromer, die er weliswaar in slaagde zijn raketten de lucht in te krijgen (Paavo was zelfs een van de ontwerpers van de Space Shuttle), maar zelf op aarde moest blijven. Tot een ‘strange encounter‘ ook daar verandering in bracht. Nu bouwt hij antitankgeschut op een autokerkhof. Veli Granö (1960) is werkzaam als fotograaf, beeldend kunstenaar en documentairemaker. IHMEELLINEN VIESTI TOISELTA TÄHDELTÄ is zijn eerste op film geschoten productie. De film maakt deel uit van een multimedia-installatie die in diverse Finse musea werd geëxposeerd. Daartoe werd de documentaire in een tentoonstellingszaal geprojecteerd waar tegelijkertijd foto‘s, videotapes en filmfragmenten te zien waren. Ook niet in de film terechtgekomen interviewfragmenten konden door de toeschouwer worden beluisterd.