1001 Days
In het township Alexandra in Johannesburg zijn werkloosheid, armoede, ziekte en (huiselijk) geweld aan de orde van de dag. Jonge moeders, die hun kinderen vaak alleen moeten opvoeden en continu aan het overleven zijn, komen amper aan zichzelf en hun baby’s toe, terwijl de eerste 1001 dagen na de conceptie juist cruciaal zijn voor de ontwikkeling van hun kind.
Een groep vrouwen van het Ububele Home Visiting-programma, zelf ook afkomstig uit Alexandra, zet zich daarom in om het lot van de wijk te veranderen door het mentale welzijn van de moeders en hun baby’s te verbeteren. Dat doen ze door gesprekken met ze te voeren en ze van advies te voorzien.
De huisbezoeken van drie van hen, Thandiwe, Khosi en Zanele, staan centraal in 1001 Days. De vertrouwensband die ze met jonge moeders proberen op te bouwen, vergt aandacht en tact. Ze nemen dan ook alle tijd voor de intieme, vaak pijnlijke gesprekken – net zoals de makers zelf ook alle tijd nemen om die gesprekken te laten zien, waardoor je het gevoel hebt zelf in de krappe krotwoningen aanwezig te zijn.