Into the Belly of the Whale
In het grensgebied van Israël, de Gazastrook en Egypte liggen uitgestrekte tunnels verstopt die tot wel dertig meter onder de grond lopen. Ze worden door de Palestijnen gebruikt om, ondanks de Israëlische grensbewaking, medicijnen en andere goederen in Egypte te kunnen kopen. Maar elke tocht door de tunnel brengt instortingsgevaar en het risico op verstikking met zich mee. De film draait om de terugreis van Younis, die door een Israëlische aanval middenin de 'Walvis'-tunnel komt vast te zitten. Hazim Bitars Into the Belly of the Whale kan bekeken worden als een verbeelding van de labyrintische realiteit zoals die voor veel Palestijnen geldt: opgesloten zitten, soms tot verstikken aan toe, en geen enkel zicht hebben op ontsnapping. De film is fictie maar het drama zeker niet. In een ironische maar ook veelzeggende omkering gebruikt Bitar het Joodse Bijbelverhaal Jonah en de Walvis om de benarde positie van de Palestijnen te illustreren. Precies zoals Avi Mograbi op scherpe wijze de Israëlische geschiedenis in Avenge But One of My Two Eyes (2005) omkeerde, om te laten zien dat het land zich als een oorlogszuchtige overheerser gedraagt.