When Will This Wind Stop
De titel van deze documentaire over de Russische bezetting van de Krim werkt op twee niveaus. Letterlijk, als de grootmoeder uit de geportretteerde familie zich over het weer beklaagt. Tegelijk is de titel een symbolische aanklacht tegen de Russische bezetting, die als een donkere storm over de Krim is neergestreken. Een korte tijdslijn laat zien hoe de Krim in de jaren veertig door Stalin werd bezet. Met de val van de muur trokken de oorspronkelijke Krim-Tataren weer terug naar hun schiereiland. Nu, met het agressieve machtsvertoon van Vladimir Poetin, wordt diezelfde generatie weer uit hun huizen verdreven. De jonge Poolse regisseur Aniela Astrid Gabryel laat in vier overlappende verhalen zien welke invloed de bezetting op de verschillende generaties heeft: ouders skypen op afstand met hun kinderen, met wie ze niet langer in hetzelfde huis kunnen wonen. Ondertussen zorgen ze voor hun eigen ouders, die dit allemaal al eens hebben meegemaakt. Met het verschijnen in deze film riskeren de familieleden hun leven; daarom wordt hun achternaam zelfs niet op de aftiteling vermeld.