Deserter
Regisseur Richard Rowley is lid van Big Noise Tactical Media Group, een New Yorkse radicale mediagroep die een hedendaagse vorm van guerilladocumentaires en -reportages maakt. In Deserter volgt hij Ryan Johnson en zijn vrouw Jen tijdens hun vlucht van het Amerikaanse Central Valley naar Toronto, Canada. Johnson is gedeserteerd uit het Amerikaanse leger nadat hij te horen kreeg dat hij, tegen alle beloftes in, uitgezonden zou worden naar Irak. Johnson die, net als veel leeftijdgenoten, alleen vanwege de grote werkloosheid in het leger ging, beschouwt de oorlog in Irak als een illegale en immorele aanval. Deserteren betekent gevangenisstraf. Hij besluit te vluchten, beseffend dat er geen weg meer terug zal zijn. Johnson zoekt hulp bij verschillende ideële instanties, die het jonge echtpaar naar Canada loodsen. Onder de hulpverleners bevinden zich zowel Vietnam-veteranen als jonge militairen die inmiddels in Irak gediend hebben. Onomwonden laat Deserter zien hoe jonge onervaren mensen door de oorlog in Irak voor het blok worden gezet. De roadmovie toont korte intermezzo's waarin verschillende jonge mannen getuigen van de verschrikkingen die ze hebben doorstaan. Deze geven reliëf aan de beslissing van het hoofdpersonage, die niet als lafaard maar als consciëntieuze held in het buurland wordt ontvangen.