Tajiri's Labyrint
De beeldend kunstenaar Shinkichi Tajiri werd in 1923 geboren in de Verenigde Staten uit Japanse ouders. Hij groeide op als een rechtgeaarde Amerikaan, maar na de Japanse aanval op Pearl Harbour werd hij samen met vele andere Amerikaanse Japanners in een concentratiekamp opgesloten. Later raakte hij als frontsoldaat gewond in Italië en toen hij, terug in Amerika, nog steeds niet werd geaccepteerd als gelijkwaardig landgenoot, emigreerde hij naar Europa. Zijn ervaringen en zijn gevoel een ontheemde burger te zijn, verwerkt Tajiri in zijn kunstwerken, waarin erotiek, geweld en snelheid kernmotieven zijn. Zijn werk wordt wel gekarakteriseerd als abstract surrealisme. Zijn levensgrote, dynamische beelden uit de jaren vijftig en zestig zijn internationaal bekend en zijn ‘knopen’ van latere datum zijn in de hele wereld te zien. Inmiddels woont en werkt de kunstenaar al weer veertig jaar in Nederland, waar hij in een kasteel in Limburg een teruggetrokken maar actief leven leidt.