Vogelvrij
Waar de mens het land in cultuur brengt, worden vogels tot vijanden. Op akkerland en in boomgaarden, in viskwekerijen en in moestuinen ziet men vogels liever gaan dan komen. Maar ook in steden bezorgen vogels de mens overlast door hun uitwerpselen en stank. Sinds mensenheugenis probeert men vogels af te schrikken: met de traditionele vogelverschrikker, een kat in een kooitje, nep?roofvogels, laserpistolen en geluidscassettes met angstkreten van vogels. Werkelijk succesvolle methodes lijken er niet te zijn. VOGELVRIJ schetst de huidige stand van zaken in de strijd tussen mens en vogel. Zal de definitieve oplossing van het 'vogelprobleem' ooit worden gevonden?