The City of the Dead
Cairo heeft een enorme begraafplaats, El Arafa, waar tussen de graftombes en mausoleums een soort stad is verrezen. Een miljoen mensen leeft in wat ook wel de 'city of the dead' wordt genoemd. Dagelijks vinden er vele begrafenissen plaats, terwijl een jonge schaapherder zijn vee door de straatjes drijft, een marktvrouw haar plastic wasmanden probeert te verkopen en kinderen hun vliegers oplaten tussen de zerken. Niets dan respect voor de doden, maar ook opvallende nuchterheid, want in The City of the Dead hebben leven en dood een vreedzaam pact gesloten. Sérgio Tréfaut toont in zijn zorgvuldig gekadreerde documentaire verschillende facetten van deze wonderlijke enclave. De serene schoonheid van de zandkleurige graven, maar ook het tumult van een plek waar een overwegend arme bevolking zich staande probeert te houden. Even kalm en precies als de cameravoering, klinkt de stem die vertelt over de bekoring van deze dodenstad waar de Koran het ritme van het leven bepaalt. Dat Allah omnipresent is weerhoudt niemand ervan om leunend tegen een grafsteen een boer te laten, een voorbijganger voor klootzak uit te schelden of hardop naar seks voor het huwelijk te verlangen. Aards is de plek, en toch ook verheven. Want zo dicht bij de dood leven, vindt een inwoonster, kan je niet anders dan wijsheid brengen.