La despedida
In zijn afstudeerdocumentaire voor de Cubaanse filmschool EICTV portretteert Alejandro Alonso Estrella een bejaarde ex-mijnwerker die nog altijd woont op het terrein van de mijn waar hij zijn werkzame leven heeft doorgebracht.
Na de première op IDFA in 2014 won La despedida de prijs voor beste korte documentaire op het filmfestival van Gibara, Cuba en viel op verschillende studentenfilmfestivals in Europa en Latijns-Amerika in de prijzen. Een veelbelovend begin voor Alonso Estrella: zijn mid-length documentaire Terranova (coregie met Alejandro Perez) won in 2021 een Tiger Short Award op IFFR en datzelfde jaar werd zijn korte documentaire Abisal op DOK Leipzig met een Gouden Duif bekroond.