The Ghosts in Our Machine
Een pleidooi voor dierenrechten door de lens van fotografe Jo-Anne McArthur, die we volgen op haar missie bewustzijn voor dieren te creëren. Niet door het uitvoeren van acties, maar met haar foto’s. Van verminkte vossen, doorgedraaide nertsen en laboratoriumhonden tot op elkaar gepropte varkens en koeien; alles komt voorbij in haar collectie. Het verspreiden van deze beelden is effectiever dan woorden, weet ze. Want, zoals een undercover onderzoeker zegt: schade kunnen de industrie en verzekeringsmaatschappijen makkelijk opvangen, media-aandacht niet. Bovendien, zegt McArthur zelf, "bevrijding van de dieren gaat het systeem niet veranderen. Mijn taak is mensen hierover te informeren." En dus gaat de kijker mee op guerilla fotosessies in apen- en vossenfokkerijen, bij het protesteren tegen de varkensindustrie, op bezoek bij geadopteerde labhondjes en een dagje fotograferen bij het Dolfinarium. Ook komen we bij Farm Sanctuary, een reservaat voor boerderijdieren waar McArthur haar toevlucht zoekt als het dierenleed haar te veel wordt. Hier, en door McArthurs monologue interieure die de documentaire begeleidt, krijgen we een kijkje in de ziel van deze dierenliefhebber. Het contrast tussen haar fotodocumentatie van de zogenoemde factory farms en de romantische beelden van Farm Sanctuary wordt gedurende het verloop van de documentaire steeds schrijnender.