Last Year When the Train Passed by
Wat gaat er schuil achter de ramen die je op reis aan je voorbij ziet gaan? Filmstudent Huang Pang-Chuan ging op zoek naar het antwoord. Hij bezocht de bewoners van huizen die hij een jaar eerder vanuit de trein fotografeerde en vroeg hun wat zij deden op het moment dat de foto werd genomen.
Dat levert ontroerende, dramatische, soms grappige verhalen op: over verlies, verdriet, liefde en hoop, van mensen die proberen een bestaan op te bouwen en de dingen die hun overkomen betekenis te geven. De film zegt ook iets over de werking van geheugen en de tragiek van de voortdurende verandering die het leven is. En over de veerkracht van mensen, die ook na ogenschijnlijk onoverkomelijke gebeurtenissen de draad weer oppakken.
Met commentaren in de voice-over, nostalgisch ogende foto’s, poëtische filmbeelden en een meeslepende soundtrack wordt de kijker meegenomen naar een betoverende climax.