The Last Truck: Closing of a GM Plant
Op 3 juni 2008 ging er een schokgolf door de General Motors-fabriek vlakbij Dayton, Ohio. De dependance die in 1981 opende en 280 duizend grote auto's per jaar fabriceerde moest dicht. Door de hoge olieprijs kocht niemand meer benzineslurpende SUV's. En dan moest de grote recessie nog komen. Voor The Last Truck: Closing of a GM Plant interviewden Emmy Award-winnaars Steven Bognar en Julia Reichert, die eerder A Lion in the House maakten, een aantal werknemers gedurende zes maanden voor de sluiting, die een dag voor Kerstmis een feit was. 2500 arbeiders en 250 supervisors staan plotseling met lege handen. Met tranen in de ogen vertellen de geïnterviewden hoezeer ze zijn geraakt door het besluit. De meesten praten vanuit hun auto terwijl ze het terrein verlaten. Niemand kan het geloven. De sluiting heeft ook grote gevolgen voor de omgeving: restaurants verliezen klandizie en goederentreinen staan stil. Als er ook nog berichten op CNN en Fox verschijnen dat de werknemers van GM overbetaald werden, is de woede compleet. Want netto hielden ze niet veel over. Als troost mogen ze hun gereedschapkist mee naar huis nemen. De laatste auto die van de band afrolt, heeft als nummerbord 'The End'. Een van de werknemers voegt daar aan toe: "We staan aan het einde van een goed leven."