Sacred
Een monter onderzoek naar de dynamiek van geloof als een simpele, menselijke ervaring; als houvast en navigatiepunt langs mijlpaal en crisis, van geboorte tot dood. Van de Semana Santa in Spanje en een inwijdingsritueel in Myanmar tot een voorouderverering in Madagaskar. Van kleurrijke gebruiken en massabijeenkomsten tot individuen die in voice-over over hun persoonlijke beleving en betekenisverlening vertellen. Een zeldzame kaihogyo – de duizenddaagse voetreis van een boeddhistische monnik rond de Japanse berg Hiei – fungeert als rode draad in een verhaal dat langs het levenspad leidt in drie hoofdstukken: Initiatie, Oefening en Overgang. Een simpele tekstaanduiding geeft aan uit welk van 25 landen de beelden afkomstig zijn, de soundtrack onderstreept de betovering. Oscarwinnaar Thomas Lennon stuurde de wereldwijde samenwerking met ruim veertig filmmakers aan vanuit zijn New Yorkse kantoor, waar hij het aangeleverde beeldmateriaal assembleerde tot een mondiale ontdekkingsreis naar de rol van gebed en ritueel in het dagelijks leven, in een tijd dat religieuze twisten het wereldwijde nieuws domineren.