Euromaidan. Rough Cut
Beelden die demonstranten maakten tijdens de protesten in Kiev tonen vanuit verschillende invalshoeken hoe doodnormale burgers zich ontpoppen tot oorlogsvoerders: van het zingen van strijdliederen tot een gewapende confrontatie, van de euforische overwinningsroes tot de doodsangst tijdens rellen. Aanvankelijk komen inwoners van Kiev vreedzaam samen op de Maidan, bij het karkas van een kerstboom dat al gauw symbool wordt van het protest. Het omhalen van het standbeeld van Lenin zorgt voor discussies tussen de omstanders, vooral tussen die van verschillende generaties. Door de gesprekken op microniveau ontstijgt de film de bekende journaalbeelden, en krijgt de demonstrerende massa een persoonlijker gezicht. Als de betogingen escaleren verandert de schone, welvarende stad in een waar oorlogsgebied, met frontlinies in de metrogangen. Oude vrouwtjes worden langs barricades begeleid door tot de tanden bewapende betogers, kogels en traangas vliegen over en weer en zijn ook voor de kijker haast tastbaar. Diverse filmmakers leverden een selectie van hun rauwe materiaal in bij regisseur Roman Bondarchuk, die deze beelden samenvoegde tot een verzameling filmische verhalen: van de ludieke initiatieven van Mascha en haar vriendinnen tot de ijskoude strijd tegen de oproerpolitie in de besneeuwde binnenstad. Het resultaat is een indringend, van dichtbij gefilmd verslag van de opstand in Oekraïne.