Mama Illegal
Inwoners van het straatarme Moldavi\'eb offeren hun spaargeld en riskeren hun leven voor een illegaal bestaan in het buitenland. De film volgt drie vrouwen uit het kleine buurland van Roemeni\'eb, die als illegale poetsvrouw werken in Oostenrijk en Itali\'eb. Sommige illegale werksters zijn jarenlang gescheiden van hun kinderen en hun familie, kunnen geen beroep doen op medische hulp en lopen daarnaast ook nog risico te worden uitgezet. Daarnaast worden de thuisblijvers in Moldavi\'eb gefilmd, die demonstreren hoe ze hangend onder een trein de grens oversteken, of die na gevaarlijke tochten het buitenland bereiken - net buiten het zicht van de wachttorens die de grens van Roemeni\'eb en Moldavi\'eb markeren. Iedereen droomt van een mooier huis, van parketvloeren en televisies, die de vrouwen moeten financieren bij hun terugkeer. Maar de prijs is hoog. Schrijnend zijn de verhalen van de vrouwen, die hun kinderen geheel niet kennen maar alles opgeven om ze een betere toekomst te geven - terwijl de thuisblijvers liever hun moeder of echtgenote bij zich hadden gehouden. Intussen proberen de geamputeerde gezinnen te overleven op het primitieve platteland. Treurig portret van de wanhopige inwoners uit dit stuk Derde Wereld in Europa.