Every Face Has a Name
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog arriveerden 15.000 vluchtelingen, net bevrijd uit de concentratiekampen, per boot in het zuiden van Zweden. Op filmbeelden van 28 april 1945, gemaakt voor de Zweedse nationale televisie, is te zien hoe die dag bijna tweeduizend mannen, vrouwen en kinderen in de haven van Malmö arriveren. Nog nauwelijks doordrongen van hun herwonnen vrijheid ondergaan ze gelaten de ontvangstprocedure, waarbij ze onder meer in de buitenlucht moeten douchen. Regisseur Magnus Gertten gebruikte het indrukwekkende, haarscherp gerestaureerde beeldmateriaal al eerder: voor zijn documentaire Harbor of Hope (2012) zocht hij drie van de gefilmde oorlogsoverlevenden op. In de afgelopen jaren wist hij nog meer gezichten te identificeren. In Every Face Has a Name komt een aantal van de in Zweden opgevangen overlevenden aan het woord. Terwijl zij ingespannen naar de beelden turen en tot hun verrassing familieleden, vrienden en zichzelf herkennen, komen de verhalen over de oorlog los – stuk voor stuk schokkende getuigenissen.