After 6/4
Illegaal, onverantwoord en misleidend. Dat is het oordeel dat de Chinese autoriteiten in de staatsmedia vellen over de straatprotesten die afgelopen september in Hong Kong begonnen. Westerse media hebben het echter over een pro-democratische beweging en bedachten de pakkende term “paraplurevolutie”. Al-Jazeera vroeg zich hardop af of het in de voormalig Britse kroonkolonie “dezelfde kant opgaat als op Tiananmen”. Maar wat gebeurde daar eigenlijk, op het centrale plein van Beijing, een kwart eeuw geleden? En hoe zijn de gebeurtenissen van 4 juni 1989, waarbij honderden doden vielen, te interpreteren? De interactieve website After 6/4 laat zien dat geschiedschrijving, zeker als die actuele gebeurtenissen betreft en zich voltrekt via de media, verre van objectief is. Of de protesten op het Tiananmenplein spontaan waren of het gevolg van een samenzwering, hangt af van welke krant je leest. Hetzelfde geldt voor de betekenis van “Tank Man” – belichaming van moed of losgeslagen eenzaat? Navigerend langs de tijdslijn springt de documentaire heen en weer tussen de perspectieven van westerse en Chinese media, die zich gaandeweg steeds verder uitkristalliseren en uiteindelijk stollen. De persoonlijke versie van Chinezen in Hong Kong, Macau of Australië – getoond in video-interviews – is veel minder stellig.