Growing up with Macbeth - Youngsters in Rotterdam
In het Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam spelen zeventig jongeren, met verschillende etnische en culturele achtergronden, samen in de jeugtheaterproductie Macbeth, het koningsdrama van Shakespeare uit 1606. Het verhaal over geweld, macht, intriges, ambitie en wraak zijn herkenbare en aansprekende thema's voor deze hedendaagse Rotterdamse, allochtone en autochtone jongeren, zo blijkt. Hoofdrolspeler Jacques bijvoorbeeld werd vroeger gepest omdat hij een geboorteafwijking aan handen en voeten heeft, maar door het spelen en zingen komt hij over zijn minderwaardigheidscomplex heen. In het dagelijkse leven hebben deze jonge spelers vrijwel niets gemeen; wat hen bindt is hun liefde voor theater, muziek en dans.