Sozdar, She Who Lives Her Promise
In Sozdar, She Who Lives Her Promise wordt een openhartig beeld geschetst van de achtergronden en drijfveren van Nuriye Kesbir, Koerdische vrouw en een van de leiders van de Koerdische verzetsbeweging PKK. Haar daadkracht en koppigheid manifesteerden zich al toen zij als twaalfjarig meisje weigerde uitgehuwelijkt te worden. Nadat haar geboortedorp was vernietigd en vele lotgenoten werden vervolgd en vermoord, besloot Nuriye Kesbir dat in haar leven geen ruimte was voor huwelijk of familie. Ze sloot zich in 1987 aan bij de PKK en ontwikkelde zich tot een van de leiders en voorvechtster van vrouwenrechten. In 2001 vertrok ze vanuit de bergen van Koerdistan naar Nederland om daar met Europese Koerden over vrouwenemancipatie te spreken. Ze werd echter op Schiphol gearresteerd en gevangen gezet, in afwachting van een mogelijke uitzetting naar Turkije.