Our Memory Belongs to Us
Hoe overleef je? Door te vergeten? Door te onthouden? Deze tijdloze vraag is nog altijd urgent voor de drie Syrische activisten Yadan, Odai en Rani. Voor de oorlog waren ze rechtenstudent, literatuurliefhebber, volleybalkampioen. In 2012 stak Yadan de Jordaanse grens over, met op zak een harde schijf met meer dan 12.000 video’s die door hen en andere burgerjournalisten zijn gemaakt in Daraa, de geboorteplaats van de Syrische revolutie. In deze gevoelvolle documentaire ontmoeten de oude vrienden elkaar voor het eerst weer, in een leegstaand theater in Parijs.
Hier op het podium delen ze hun ervaringen met ons en de Syrische regisseur Rami Farah, aan wie Yadan zijn harde schijf vol protestbeelden en wreedheden toevertrouwde. Door middel van levensgrote projecties confronteert de regisseur de drie mannen met hun eigen beeldmateriaal, die hun weggestopte herinneringen laat herleven. Zo geeft hij de burgerjournalisten weer zeggenschap over de manier waarop de Syrische geschiedenis is verbeeld en hoe het verhaal van de revolutie wordt verteld.