At the Death House Door
Pastoor Carroll J. Pickett is nog altijd verbaasd over de wending die zijn leven nam. Tussen 1982 en 1995 begeleide hij bijna honderd ter dood veroordeelde gevangenen naar hun executie door injectie. Toen hij begon als gevangenispredikant had hij zich niet geraliseerd dat de geestelijke verzorging van terdoodveroordeelden bij zijn takenpakket hoorde. Niettemin werd hij al snel opgeroepen een veroordeelde naar de executiekamer te leiden. Ook Pickett was doodsbang: "Ik ken niemand die vrijwillig sterft." De zielenhoeder worstelde met zijn opdracht; was hij er om God te dienen of de staat? Na elke executie maakte hij een video over zijn ervaringen. "Sommige criminelen bekenden, anderen niet. En sommigen werden ter dood veroordeeld terwijl ze onschuldig waren." Nu Pickett met pensioen is, denkt hij nog vaak terug aan die gecompliceerde jaren. Vooral de zaak van de mogelijk onschuldige Carlos De Luna houdt hem bezig. Ook de redactie van de Chicago Tribune onderzoekt De Luna's zaak, en diens zus draagt haar steentje bij in de hoop de naam van haar door de staat vermoorde broer te zuiveren. Door middel van interviews, politiefoto's en oude nieuwsbeelden schetsen de filmmakers een portret van Pickett en keuren ze tegelijkertijd de doodstraf af.