Koran by Heart
"Ik vind het mooi hoe de letters er uit zien", zegt de tienjarige Djamil uit Senegal. Hij heeft geen idee wat de Arabische tekens in de Koran precies betekenen, maar hoe ze klinken weet hij wel. Hij kent het hele boek uit zijn hoofd. Alle ruim zeshonderd bladzijden. Djamil is één van de deelnemers aan de oudste Koranreciteerwedstrijd in Cairo. Uit de hele wereld komen kinderen en jongeren hun land vertegenwoordigen. Filmmaker Greg Barker volgt drie van de jongste deelnemers bij hun voorbereidingen. Dit doet hij vooral door deze nauwkeurig te registreren. De samengeknepen handjes tijdens het voordragen, de tranen van verwarring als Djamil niet begrijpt wat de Arabisch sprekende jury van hem wil, maar ook de prachtige melodieën van de voorgedragen teksten. Door diverse betrokkenen aan het woord te laten, schetst Barker een genuanceerd beeld van de wedstrijd. We zien strenge vaders en leermeesters, maar ook een jonge imam die uitlegt waarom een literaire kijk op de Koran het extremisme kan tegengaan. Wat overblijft, is vooral verwondering. Over de kracht van het geheugen en de rechtlijnige visie van sommige ouders. Het roept de vraag op of deze religieuze reciteerwedstrijd wezenlijk verschilt van de verguisde schoonheidswedstrijden voor peuters in Amerika.