Viva Matanzas
Piet Heins verovering van de Zilvervloot in 1628 spreekt tot op de dag van vandaag tot de verbeelding. De Hollandse admiraal maakte gebruik van het gebrek aan wind om de Spaanse vloot, vol zilver uit Zuid-Amerika om huurlegers in Europa te financieren, de Cubaanse Baai van Matanzas in te lokken, waar de schepen vastliepen op zandbanken. Na een salvo schoten voor de boeg klommen de Hollanders aan boord en gaven de Spanjaarden zich over, zonder dat er ook maar één dode viel. De buit bedroeg 177.000 pond zilver, 66 pond goud, duizend parels, 37.375 huiden, 361 kisten suiker en 3000 zakken indigo en karmijn.
In een dorpje in Aragon wordt de zeeslag herdacht met een gemaskerde dans. Kunstenaar Dick Verdult legt het ritueel vast als een over the top kostuumdrama, omlijst door elektronische muziek. Het verhaal van strategische listigheid en eerloos verlies krijgt er iets komisch door. Lof is er zowel voor winnaar als de verliezer van deze geweldloze slag, die uiteindelijk de bevrijding van twee continenten bracht.