Achewiq, the Song of the Brave Women
Kabylië in het noorden van Algerije is een streek waar de Berbercultuur nog sterk leeft. De bewoners weten dat het leven er hard kan zijn, maar afgelopen zomer was het uitzonderlijk zwaar. Branden legden complete heuvels in de as en zelfs eeuwenoude olijfbomen overleefden het niet.
De vrouwen van Kabylië verwerken hun leed in achewiq. Dat is een vorm van improvisatie waarbij in lange melodieuze zinnen de grote kwesties van het leven worden bezongen. Beoefenaars van achewiq zijn schaars geworden, maar regisseur Elina Kastler vond er een aantal bereid zich te laten filmen. Deze vrouwen hebben veel meegemaakt. De strijd om hun cultuur te behouden, het vertrek van hun kinderen, de dood van hun mannen. Het zingen roept veel emoties op en is tegelijk een uitlaatklep.
Achewiq toont de veerkracht van deze vrouwen. Ook na rampspoed wordt weer de volgende oogst geplant en lachen ze samen om de absurditeit van het bestaan. Kastler laat ze schitteren, in hun mooiste kleren, ongeacht wat de toekomst hen zal brengen.