Pelota II
De Deense filmmaker Jørgen Leth en antropoloog Olatz Gonzalez Abrisketa nemen ons mee naar de wereld van het Baskische balspel pelota. Deze eeuwenoude sport – een soort hand-squash – laat zich vergelijken met het Friese kaatsen. Ruim dertig jaar geleden maakte Leth al een film over pelota, maar hij is nu terug om vooral het mysterie van de ballen te belichten: “Iedere bal is een individu die een eigen leven leidt.” Iedere speler heeft dan ook een eigen relatie met de bal. In de voice-over maakt Leth ons bekend met de fabricage en de speciale balselectieprocedures. Voor iedere wedstrijd testen supervisors de ballen – eerst stuiterend om de veerkracht te testen en de klank te beluisteren, en vervolgens door ermee tegen de kaatsmuur te spelen. Na het testen van tientallen ballen, spelen de finalisten uiteindelijk met twee keer twee ballen. Consequent blijven Leth en Gonzalez Abrisketa bij de bal – makers, testers, selecteurs, spelers en oudgedienden praten over de bal, niet over de spelregels, winst of verlies. Leth heeft ook de verleiding weerstaan beelden uit Pelota uit 1983 te gebruiken. We blijven in het heden, zien door het oog van de camera hoe ieder Baskisch dorpje zijn eigen authentieke frontón (kaatsmuur) heeft en hoe de jeugd deze bijzondere sport met de paplepel krijgt ingegoten.