The Humiliated
In het voorjaar van 1997 kreeg de Deense regisseur Jesper Jargil van zijn spraakmakende collega Lars von Trier het verzoek om proefopnamen te maken van individuele acteurs, als voorbereiding op het maken van The Idiots. Jargil stemde in, met als voorwaarde dat hij tijdens de complete draaiperiode aanwezig mocht zijn voor het opnemen van een eigen documentaire. Het resultaat is The Humiliated, een fascinerend verslag van het maken van die omstreden film en een uniek inkijkje in de werkwijze van de veelbesproken Von Trier, over wie de wildste geruchten de ronde doen. De regisseur drijft zichzelf en zijn acteurs tot het uiterste. Von Triers twijfels en onzekerheden worden duidelijk gemaakt aan de hand van een door hem zelf ingesproken dagboek, dat Jargil voor zijn film mocht gebruiken. We zien ook door Von Trier gefilmde scènes uit The Idiots die in de montage sneuvelden. Opvallend is vooral Von Triers vrije en totaal eigenzinnige manier van omgaan met zijn cast en crew. Hij is afwisselend streng, sarcastisch, gevoelig, afstandelijk en emotioneel, waardoor er een vervreemdende sfeer op de set ontstaat, die voor hem blijkbaar een van de voorwaardenscheppende elementen is voor een geslaagde film.