The Man Who Looked Beyond the Horizon
Ruim veertig jaar geleden besloot Bas Jan Ader de stoute schoenen aan te trekken. Met een piepklein zeilbootje verliet hij de Amerikaanse kust om naar Engeland te varen. Negen maanden later werd dat bootje dobberend op zee teruggevonden. Zonder Bas Jan. Het is een verhaal dat filmmaker Martijn Blekendaal altijd heeft gefascineerd. Niet alleen vanwege die verdwijning zelf, maar door het hele mysterie eromheen.
Blekendaal gaat op onderzoek uit, en belandt uiteindelijk in Hollywood. Maar dat maakt van The Man Who Looked Beyond the Horizon bepaald geen doorsnee researchdocumentaire. Het blijkt dat de filmmaker, om te begrijpen wat deze man dreef bij zijn gewaagde ondernemingen, zijn angst om voorbij zijn eigen horizon te kijken moet overwinnen. Via een wild flitsende montage met sprongetjes langs verschillende tijden, plekken en personen laat Blekendaal zijn kijkers speels inzien dat Bas Jan iets specialers heeft achtergelaten dan alleen een mysterie.