Boudewijn de Groot - Come Closer
Het was nooit het plan van Boudewijn de Groot om zanger te worden. Als student aan de filmacademie in de jaren zestig droomde hij van de roem die hoorde bij het leven van een acteur of filmmaker. Uiteindelijk brachten zijn melodieën en stem hem bekendheid en vele hits volgden. Na vijftig jaar geeft hij een concert waarin hij afscheid neemt van de liedjes waarmee hij in Nederland de hitlijsten bestormde. Boudewijn de Groot staat bekend als een introverte, bijna mysterieuze persoonlijkheid. In deze film zien we een kalme, ongrijpbare man in aanloop naar dit concert. Hij zegt weinig, toont weinig emotie. Maar door de beschouwingen en herinneringen van familie en vrienden krijgt zijn persoonlijkheid vorm. Jeugdvrienden Henny Vrienten en Jeroen Krabbé halen herinneringen op en vertellen over de enigszins vervreemde vriendschap tussen de zanger en zijn vaste tekstschrijver Lennaert Nijgh. Met prachtig archiefmateriaal, bestaande uit oude interviews, televisieoptredens en concerten, maar ook filmmateriaal dat Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh zelf maakten, komt het omvangrijke oeuvre van de zanger – met bekende en minder bekende liedjes, samen met zijn ongrijpbare karakter, tot leven.