Let There Be Light
"Ik denk dat we met honderd mijl per uur op een muur afgaan terwijl blijkbaar niemand zit op te letten," zo omschrijft een wetenschapper de prangende noodzaak om de wereld te voorzien van een schone, veilige en onuitputtelijke energiebron. Terwijl regeringshoofden steggelen over klimaatakkoorden, elektrische auto’s veel viezer blijken dan gedacht en consumeren nog steeds de heilige graal van de westerse samenleving is, werkt een internationale verzameling wetenschappers in het Zuid-Franse Cadarache aan de bouw van ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor), een soort kunstmatige ster die op termijn dankzij kernfusie veel energie zal produceren. Om het complexe verhaal over kernfusie (niet te verwarren met kernsplitsing) begrijpelijk te maken, hebben de makers van deze aantrekkelijk vormgegeven en zeer goed gedocumenteerde film een effectief instrumentarium ingezet: infographics, archiefbeelden, historische overzichten, animaties en een flink aantal interviews met enthousiaste wetenschappers. Het fenomeen ITER wordt van alle mogelijke kanten belicht: als wetenschappelijke triomf en technologische uitdaging, maar ook als een enorm kostbare onderneming en een organisatorisch monstrum waarin ieder deelnemend land zijn eigen belangen bewaakt.