The Great Animal Orchestra
Hoe klinkt een oceaan? De Amerikaanse muzikant en audiokunstenaar Bernie Krause weet het. Meer dan 40 jaar nam hij wereldwijd natuurgeluiden op, zowel op het land als op en in het water. Met deze website, gemaakt in het kader van een tentoonstelling die in 2016 in Parijs werd gehouden, maken we kennis met een vijftal landschappen en hun geluiden. Ze zijn afkomstig uit meer dan 5000 uur aan opnames uit Krauses archief. Ook de oceaankusten zijn hierin vertegenwoordigd. Ze vormen een betoverende collage van vissen, golven, koraalriffen en zeezoogdieren. Die laatste klinken meer als verspreide solisten dan als een orkest, maar daarom niet minder magisch. In zijn aanstekelijke commentaar beschrijft Krause de dierenwereld als een orkest, compleet met bassen, sopranen en slagwerkers. Wie goed naar de natuur luistert, zal zich afvragen: hebben we het fenomeen 'orkest' niet gewoon aan de dierenwereld ontleend? Hoewel de geluiden op de website op een prachtige grafische wijze worden weergegeven, is The Great Animal Orchestra vooral een audio-ervaring die het best beleefd wordt met de ogen dicht.