Voor haar eerste lange documentaire liet regisseur Maureen Fazendeiro zich inspireren door het leven en werk van de Duitse archeologen Georg en Vera Leisner, die belangrijk onderzoek deden in het Zuid-Portugese Alentejo. De veldnotities die ze in de jaren veertig maakten in het gebied en hun correspondentie met hun thuisland verweeft Fazendeiro met lokale legendes, gedichten en verhalen van landarbeiders tot een creatieve verkenning van de regio.
Amateurbeelden, technische tekeningen en prachtig 16mm-beeldmateriaal creëren een zachtmoedig portret van Alentejo en de mensen die er wonen. Op het ritme van de seizoenen meandert de film door de recente geschiedenis van oorlog, revolutie en verzet. Maar via archeologisch onderzoek naar onder andere hunebedden, dat ingenieus in de vertelling is verweven, omspant de film een veel langere historische periode.
The Seasons is een film die het landschap en de stemmen van de mensen van Alentejo afgraaft om een gedeeld verleden bloot te leggen, maar ook de tijd biedt om weg te dromen in het Zuid-Portugese landschap.